De laatste jaren zijn regenbuien veel intensiever geworden. In een zeer korte tijd komen er enorme hoeveelheden water uit de wolken. Deze extreme regenval kan voor grote problemen op de weg zorgen. Lees deze tips van VVCR-Prodrive zodat jij uit de problemen kan blijven.
Tip 1: Uw remweg is langer op nat wegdek
2x zo hard is 4 zo ver. We bedoelen hiermee dat als de snelheid verdubbeld, de remweg vier keer zo lang wordt. Op een natte weg is de remweg langer dan op een droge weg. Houdt hier rekening mee door meer afstand te houden én uw snelheid aan te passen. Een enorme open deur natuurlijk, maar wel een die ervoor zorgt dat uw kans om bij een kop-staart aanrijding betrokken te raken enorm afneemt. Trouwens, als u te hard rijdt voor de omstandigheden dan kunnen de banden de hoeveelheid water niet meer afvoeren en gaat de auto “drijven”op het wegdek en spreken we van aquaplaning.
Tip 2: Het “nadeel” van ZOAB
Het mooie van ZOAB (Zeer Open Asfalt Beton) is dat het enorme hoeveelheden water doorlaat. Dit zorgt ervoor dat er niet van die enorme wolken “water spray” achter de auto’s voor u hangen. Het “nadeel”daarvan is dat als het keihard regent, u niet deze perceptie hebt, omdat het zicht “best ok” is. Door het ontbreken van deze “gevaar” perceptie passen mensen op ZOAB wegdek hun snelheid minder aan en houden minder afstand. Bij de kleinte remactie zijn alle ingrediënten voor een kop -staart aanrijding dus aanwezig.
Samen werken aan meer verkeersveiligheid en minder kosten?
Tip 3: Check de profieldiepte van uw banden
Dat doet de garage toch? Dat klopt, maar auto’s komen door grotere onderhoudsintervallen steeds minder in de garage. Banden zijn het enige stukje contact tussen de auto en het wegdek. Check eenvoudig de profiel diepte via de TWI (threadwear indicator) op uw banden, zie illustratie. Als het bruggetje gelijk loopt met de rest van het loopvlak zit er nog ca. 2 mm profiel op en moet u dus extra goed snelheid aanpassen bij regenval. De profieldiepte van uw banden bepaalt in grote mate hoeveel water de band kan afvoeren. Als de af te voeren hoeveelheid water groter is dan wat de band kan afvoeren gaat deze als het ware “drijven”op het wegdek en spreken we van aquaplaning. Aquaplaning is eng om mee te maken want de auto is tijdelijk onbestuurbaar. Stuur vooral niet en verlaag snelheid door gas los te laten en de grip komt snel weer terug.
Tip 4: Wees zichtbaar
Zorg dat u met verlichting aanrijdt. De meeste moderne auto’s hebben automatische dag rij-verlichting maar bij weer veel van die auto’s branden dan slechts een aantal LED’s aan de voorzijde maar aan de achterkant van de auto niets.