Zon, zee en je EV mee!

Gepubliceerd door: VVCR-Prodrive

De zomervakantie staat voor de deur. Ga jij de zon tegemoet rijden of ben je van plan om deze verder weg op te zoeken? Met je elektrische auto op vakantie lijkt voor sommigen een enorme uitdaging. Zo schreef de NOS over laadpaalstress op vakantie. Met onze slimme tips, een goede voorbereiding en een iets andere mindset kom je gewoon elektrisch aan op je bestemming. 

#1 EV tip: Voorbereiding

Ja, met een EV op vakantie dat kost je meer reisuren dan met je oude vertrouwde brandstofmotor. Daarom is een goede voorbereiding essentieel. Onze beste en eerste tip is om je reis te plannen via bijvoorbeeld: abetterrouteplanner.com. Je bent hier in staat om te filteren op laadsnelheden van de laadpalen en je ziet snel of je andere laadpassen nodig hebt. Deze routeplanner houdt echt overal rekening mee en is wat ons betreft een van de beste planners voor EV rijders. 

#2 EV tip: Je moet ook weer terug 

Het liefst blijf je natuurlijk op je vakantiebestemming, maar je moet ook weer terug. Check van tevoren of je kunt laden op je eindbestemming en houd hier rekening mee bij jouw laatste laadsessie vóór aankomst op je eindbestemming. Als er geen laadpaal op je eindbestemming is, kan je altijd met een mobiele lader bijladen via een 230 Volt stopcontact. Dit gaat veel langzamer, en zorg dat je van tevoren kijkt of je een mobiele lader in je auto hebt! 

#3 EV tip: Slim plannen

Vaak lees je mooie omschrijvingen als: “deze EV is binnen 35 minuten opgeladen”. Echter geldt dit als je de accu van 20% tot 80% oplaadt. Opladen van bijvoorbeeld 5% naar 20% of van 80% naar 100%, duurt veel langer. Een laadsessie van 5% naar 100% kan wel 50 minuten duren. De truc is dus om niet met een te lage SoC (State of Charge) bij je laadpunt aan te komen. Met een beetje slim plannen, kun je zelf kiezen of je liever 4 x 50 minuten of 6 x 35 minuten gaat laden.

#4 EV tip: Snelheid

Kies een constante snelheid en rijd bij voorkeur op de adaptive cruisecontrol. Wij raden aan om 110 km/u (waar dat is toegestaan uiteraard) als maximale snelheid aan te houden. Zo houd je je energieverbruik relatief laag.

#5 EV tip: Help, file!

Files zijn natuurlijk vreselijk irritant. Omdat je zo langzaam rijdt, is je verbruik ook erg laag. Het is dus niet zo, omdat je in de file staat, je rijbereik flink afneemt. 

#6 EV tip: Files bij laadpalen

Ja, hoe vervelend is dat! Wachten totdat je mag laden. Er staan ook weleens wachtrijen voor tankstations, maar voor laadpalen kan dat ook voorkomen. Onze tip is: als je op een echt ouderwets drukke wisseldag rijdt, gebruik dan slimme apps van je laadprovider om te kijken hoeveel laadpunten er beschikbaar zijn. Zijn 22 van de 22 laadpunten bezet? Dan kun je ervanuit gaan dat je daar (eventjes) moet wachten. Kijk vooraf op de kaart in je app of je ergens eerder kunt laden. Ook als je accupercentage nog niet extreem laag is. En mocht je jezelf in de positie bevinden dat je reizen op de drukke wisseldagen kan vermijden, pak dan een andere reisdag. Qua verkeersdrukte is dat natuurlijk ook beter.

#7 EV tip: Airco aan? Geen probleem!

Een veel gehoord zinnetje: met de airco aan gaat je accu sneller leeg. Een airco, of dit een reguliere airco of een warmtepompsysteem is, verbruikt inderdaad energie. Gelukkig hebben de autofabrikanten het zo gemaakt dat het een beperkt effect heeft op je range. Rijden met de ramen open beïnvloedt je stroomlijn veel meer (negatief) wat je een hoger verbruik oplevert, dan met een ingeschakelde airco. We raden aan om het verschil tussen de binnen en de buitentemperatuur niet te groot te maken. Als het buiten 34 graden is, zet dan de airco op 24 graden. Dat is nog steeds aangenaam en zorgt voor een lager verbruik dan wanneer je de airco op bijvoorbeeld 19 graden zet. 

#8 EV tip: Ga niet met een volle accu van huis

Ja, je leest het goed. Vrijwel iedereen gaat met een volle accu van huis, waardoor EV rijders elkaar min of meer op dezelfde punten tegenkomen. Probeer eens met een voor de helft opgeladen accu te vertrekken. Je zult zien dat je dan op hele andere locaties moet laden dan een groot gedeelte van de EV-rijders die allemaal min of meer op dezelfde laadpunten gaan bijladen.

#9 EV tip: Bekijk vooraf waar jij kunt laden met je laadpas

Oeps, daar sta je dan. Wat je ook probeert, je laadpas doet het niet. Kijk vooraf in de app van je laadprovider.  Zie je de laadpaal staan en kan je de laadpaal via de app bedienen? En toch werkt je pas niet? Probeer dan om de QR code te scannen en een gastaccount aan te maken en koppel je creditcard om te laden.

#10 EV tip: Ken de instellingen van je auto

Weet jij hoe je laadpunten in je navigatiesysteem ziet en ben je in staat bepaalde “langzame” laders van je route uit te sluiten? Weet je hoe je de eco modus of energiebesparingsmodus inschakelt? Heeft jouw auto een L of B stand om in de bergen tijdens het naar beneden rijden maximaal energie te regenereren? Zorg dat je jouw auto kent en dat je een beeld hebt wat jouw verbruik in kWh per 100 km is. Dan kan je je rijgedrag daar namelijk op aanpassen. 

#11 EV tip: Betalen per kWh of per minuut?

In Nederland ben je gewend per kWh te betalen, dus wanneer je om 18:00 uur je auto aan de publieke laadpaal zet en deze om 08:00 er weer af haalt dan betaal je alleen wat je geladen hebt. In sommige landen betaal je niet per kWh maar per minuut en wordt bovenstaande situatie een dure grap! Dus overnacht je in een hotel met een AC laadpaal, check dan goed in de app van je laadprovider of die laadpaal het tarief per kWh of per minuut berekent. 

#12 EV tip: Ook als niet Tesla rijder bij Tesla laders laden

Ook als niet Tesla rijder kan je gebruik maken van het Tesla supercharger netwerk. Wel is het belangrijk dat je eerst een gastaccount aanmaakt en je betaalgegevens (zoals je creditcard) koppelt. 

#13 EV tip: Download handige apps

Download voor je vertrek een aantal handige apps die het gebruik van je EV in het buitenland makkelijker maken. Soms komt het bijvoorbeeld voor dat je laadtag het niet doet. Voorbeelden van apps zijn Plugsurfing, Smoov en Fastned. Een andere tip is om een back-up laadpas van een andere leverancier mee te nemen. 

Het maakt niet uit waar je heen wilt rijden, met een elektrische auto en onze praktische tips kom je er sowieso! Wist je dat wij gespecialiseerd zijn in het geven van EV trainingen zodat zakelijke rijders precies weten hoe zij hun EV zo effectief én veilig mogelijk kunnen gebruiken. Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op.

Meer tips en inzichten

Ontvang advies voor veiliger en duurzamer rijden

Wil je weten hoe we bij jouw bedrijf, organisatie of wagenpark kunnen zorgen voor meer verkeersveiligheid en lagere verzekerings-, brandstof-, reparatie- en onderhoudskosten? Laat dan hieronder je gegevens achter en bepaal zelf wanneer een geschikt moment is voor een telefonisch adviesgesprek met een van onze consultants.

Blijf op de hoogte

Mis niks: blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen omtrent duurzaamheid, verkeersveiligheid, mobiliteit en wagenparkbeheer!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

CTA RaaS

Meer veiligheid, minder kosten?

Lees het in de Roadsafety as a Service leaflet!

VVCR Prodrive logo

Nieuwe naam!

VVCR heet vanaf nu VVCR-Prodrive.

Neem snel een kijkje op onze nieuwe website!