In de eerste 6 maanden van dit jaar zijn er zorgelijk veel verkeersslachtoffers in Nederland gevallen, blijkt uit de cijfers van STAR (Smart Traffic Accident Reporting, een initiatief van de Politie, Verbond van Verzekeraars en VIA). Er gebeurde 46.865 verkeersongevallen, waarbij 11.473 gewonden vielen en ruim 270 doden waren te betreuren. Daarmee wordt een triest record gebroken: niet eerder sinds het begin van deze metingen (2014) gebeurde er in 6 maanden tijd zoveel ongelukken. In heel 2021 vielen er bij 87.032 verkeersongevallen 17.863 gewonden en 514 doden in het Nederlandse verkeer, naar verwachting zullen we hier in 2022 dus een flinke stijging in zien.
Het gevaar van de ochtend- en avondspits
De meeste ongelukken gebeuren tijdens de ochtend- en avondspits, denk hier eens over na als je morgenochtend in de auto of op de fiets stapt. Deelnemen aan het verkeer is nu eenmaal het meest risicovolle gedeelte van de dag. Je kunt niet alle risico’s wegnemen, je kunt risico’s wel verkleinen. 98% van alle verkeersongevallen komt namelijk door fouten die mensen maken. Een 14-jarige jongen op een fiets met oortjes in, zijn verlichting niet aan die vergeet rechts voorrang te verlenen maakt een fout. Een bestuurder van een bestelauto die zich aan de snelheid houd, niet afgeleid en alert is kan een ongeval met deze fietser voorkomen. De bestuurder die net even wat haast had, gluurde naar die binnenkomende like op Insta, net iets te hard reed, maar wel voorrang had kon deze aanrijding niet voorkomen.
Verkeersdeelname is voor de overgrote groep verkeersdeelnemers een automatisme en juist hierin schuilt het gevaar. Want verkeersdeelname hoort bewust gedrag te zijn. Het is niet de kunst om tijdens verkeersdeelname nooit meer afgeleid te zijn, het is de kunst om nooit meer onbewust afgeleid te zijn.
Verkeersveiligheidsbeleid van organisaties
Gelukkig zien steeds meer bedrijven het belang in van een effectief verkeersveiligheidsbeleid en leveren zij zo een bijdrage aan het veiliger maken van verkeersdeelname van medewerkers die in opdracht van hun werkgever deelnemen aan het verkeer. Wij helpen bedrijven hierbij met ons Road safety as a Service (RAAS) pakket: een combinatie van e-learnings en road safety marketing campagnes om werknemers bewust te maken van risico’s en zo het rijgedrag veiliger te maken.