Rijden is voor veel werknemers de gevaarlijkste activiteit die tijdens een werkdag wordt uitgevoerd. In Engeland zijn ten minste 1 van de 3 verkeersdoden werkgerelateerd. Alhoewel dit in Nederland nooit onderzocht is verwachten wij dat dit cijfer hier niet veel anders is. Daarom investeren veel bedrijven in verkeersveiligheid in de vorm van aanvullende rijtrainingen.
Als bedrijf investeren in rijtrainingen begint net als bij andere investeringen met het maken van een duidelijke business case. Wat draagt de investering uiteindelijk op korte, middellange en lange termijn bij aan de resultaten van uw organisatie?
Het maakt niet uit hoe groot de organisatie is. Als er werknemers zijn die tijdens werktijd in een eigen auto, bedrijfsauto of leaseauto rijden dan is er een maatschappelijke en juridische zorgplicht. Het managen van verkeersveiligheidsrisico’s is dan noodzakelijk en hoort bij het QHSE beleid van een organisatie.
In deze blog leest u hoe organisaties voordelen kunnen behalen met het investeren in rijtrainingen en schadepreventie.
Schadepreventie leidt tot minder schadekosten
Schadekosten van een wagenpark kunnen hoog oplopen. Voor wagenparkbeheerders en HSE managers heeft het voorkomen van schades een hoge prioriteit. Net als voor de verzekeraar, maar daar komen we later op terug.
Een effectief schadepreventie plan kan schadekosten verminderen met wel 60%. Bij veel wagenparken bestaan de schadekosten uit een enorme hoeveelheid aan kleine schades door bijvoorbeeld manoeuvreren. Aanvullende rijtrainingen maar ook technische snufjes en ADAS systemen zoals achteruitrijcamera’s en parkeersensoren helpen erbij om juist deze schades te voorkomen.
Voorkomen van verkeersongelukken en serieus letsel
In dit blog maken we een onderscheid tussen schadekosten en gevolgen van een verkeersongeluk bij één van uw werknemers. Daar komt namelijk veel meer bij kijken. Een serieus ongeluk kan organisaties veel geld kosten en juist daarom is het managen van deze risico’s essentieel. Volgens onderzoek van AON zijn de kosten voor uitval met letsel al snel € 225.000!
Bij een serieus ongeluk krijgen organisaties te maken met de volgende kosten:
- Voertuigkosten: reparaties, berging, opslag, vervanging, verlaging restwaarde en verhoging verzekeringspremies
- Werknemer uit de running: verlies van expertise, verlies van productiviteit, revalidatie en herintegratie
- Kosten bij derden: schade aan voertuig en onroerend goed, misgelopen verdiensten, juridische kosten
- Bijkomende kosten: misgelopen verkoop, beschadigde en verloren voorraad, reputatie, management en administratie tijd
In de hand houden van Verzekeringspremies
Jarenlang zijn verzekeringspremies voor bedrijven te laag geweest en vaak niet eens kostendekkend. Dit komt mede door de hoge schadekosten van bedrijven. De ACM (Autoriteit Consument en Markt) heeft verzekeraars opgedragen om premies af te stemmen op de werkelijke kosten.
Met een schadepreventie plan en rijtrainingen kunnen organisaties zorgen dat er minder brokken worden gemaakt binnen het wagenpark. U kunt zich wel voorstellen dat ook de verzekeraar hier blij mee zal zijn. Door in te zetten op schadepreventie in uw wagenpark houdt u verzekeringspremies in de hand en kunnen deze zelfs verlagen.
Fijnstof problematiek en CO2 uitstoot
De klimaatdoelstellingen van de Europese Unie en Nederland zijn strikt. Bedrijven moeten bijdragen aan het verlagen van CO2 uitstoot en voorkomen van fijnstof problematiek. Naast het effect dat rijtrainingen hebben op de verkeersveiligheid, leren deelnemers een zuiniger en duurzamer rijgedrag. Dit draagt bij aan een lagere CO2 uitstoot als organisatie.
De rijstijlmethode “Het Nieuwe Rijden” is 10 jaar geleden ontwikkeld maar nog steeds erg relevant, zelfs voor hybride en elektrische wagens. Het zakelijke wagenpark in Nederland is nog niet 100% elektrisch en daarom is het belangrijk dat ook werknemers met een benzine of diesel auto een duurzaam rijgedrag hanteren.
Brandstofbesparing door bewust rijgedrag
Rijtrainingen dragen bij aan een bewuster rijgedrag. Door het veiliger en zuiniger rijden van personeel heeft uw organisatie voordeel. Met telematica apparatuur kan eenvoudig gemeten worden hoe zuinig werknemers rijden. Op basis van deze data kan er effectief gecoacht worden binnen het bedrijf. Dit kan door een externe partij maar ook door managers.
Coaching en training is een belangrijk element in een programma dat zich richt op het veranderen van rijgedrag. Een training “Het Nieuwe Rijden” levert al snel een brandstofbesparing op van 10%. Dat is een significante kostenbesparing.
Het investeren in rijtrainingen en verkeersveiligheid levert voor organisaties veel meetbare voordelen op en draagt concreet bij aan het succes van een bedrijf. VVCR-Prodrive helpt organisaties graag om hun doelstellingen op gebied van duurzaam en veilig verkeer te verwezenlijken.
Bekijkt u bijvoorbeeld eens ons Schadepreventie plan, een training Het Nieuwe Rijden of Safe & Sustainable Driving.