Hoge prijzen voor brandstof en stroom?

Gepubliceerd door: VVCR-Prodrive

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Met Het Nieuwe Rijden 3.0 kun je flink besparen – in deze blog delen we 10 tips van de experts om vandaag te starten!

Wist je dat 30% van de kosten van een wagenpark kunnen worden beïnvloed door het rijgedrag van de bestuurder? De hoge prijzen voor brandstof en stroom zijn een gegeven, en er zijn slimme tips die je kunt toepassen om het brandstof en stroomverbruik van je auto flink te verlagen en daarmee geld en het milieu te besparen. Uiteraard kunnen berijders met hybride of volledig elektrische aandrijving met dezelfde tips ook het energieverbruik verlagen.

Brandstof en energie prijzen zijn hoog. Maar liefst 30% van de kosten van een wagenpark houden verband met het rijgedrag van de bestuurder Hier lees je wat je kunt doen om grip te krijgen om brandstof en energiekosten. 

Met een moderne auto kan je met de juiste rijstijl echt efficiënt rijden. Onze trainers coachen berijders in Het Nieuwe Rijden 3.0. Efficiënt rijden is echt een samenspel tussen de bestuurder, verkeersinzicht en slim gebruik van rijhulpsystemen. De 10 eenvoudigste tips delen we graag met je!

1. Verbruik vergelijken

Hoe goed doe jij het al of is ruimte voor verbetering? Wat is jouw verbruik eigenlijk? Wat is eigenlijk je verbruik in liters per 100 kilometer of in Kilowatt uren per 100 kilometer, dit check je op je dashboard van je auto. Vergelijk dit getal eens met de WLTP norm die geldt voor jouw auto. Je checkt dit op: https://ovi.rdw.nl/# vul je kenteken in en kijk eens bij tabblad milieu. Welk WLTP verbruik is op jouw auto van toepassing en hoever zit jij hier van af? Wat denk je, kan jij die WLTP norm halen, of kom jij er zelfs onder? 

2. Houd het voertuig rollend

Een afgeremd voertuig weer in beweging krijgen kost nu eenmaal meer energie dan een voertuig rollend houden. Natuurlijk wek je bij een elektrische of een hybride auto energie op via regeneratief remmen, echter de energie die het kost een afgeremd voertuig weer in beweging brengen kost dus meer energie. Om je voertuig zoveel mogelijk rollend te houden heb je dus verkeersinzicht nodig en moet je voldoende afstand houden, anticiperen dus!

3. Accelereer vlot

Deze tip verbaast je wellicht. Maar je mag best “vlot” accelereren, dat wil zeggen dat je je toerental rond de 2.000 toeren houdt, maar wel zo snel mogelijk naar je gewenste rijsnelheid gaat. Wat is vlot en wat is hard? Het moet natuurlijk wel veilig blijven en vlot acceleren is wat anders dan volgas weg rijden. Een motor die 20 seconden aan het “werken” is om van 0-100km/u te accelereren gebruikt in die 20 seconden meer energie dan een motor die 10 seconden “iets harder werkt”. 

4. Snelheid en luchtweerstand.

Als je 100 km/u rijdt en je hand uit het raam steekt merk je direct wat luchtweerstand is. Hoe hoger de snelheid, hoe hoger de luchtweerstand. Het verschil in verbruik tussen 60 en 90 km/u is dus veel kleiner dan het verschil tussen 100 en 130 km/u. Een hogere snelheid is dus meer verbruik en hoe hoger je snelheid hoe hoger je brandstof of stroom verbruik. 

5. Houd de spanning er in!

Het is een open deur, echter met een juiste bandenspanning is je verbruik lager. Vergelijk het met rijden op je fiets, als je je banden weer hebt opgepompt merk je direct dat je minder hard hoeft te trappen. Banden lopen leeg omdat rubber poreus is, regelmatig je bandenspanning checken (wat gewoon via je dashboard kan) is een aanrader. 

6. Start stop gebruiken

Veel auto’s hebben een “start-stop” systeem. Op het moment dat je stilstaat schakelt de motor uit. Dit gaat “vanzelf” bij auto’s met een automatische transmissie, echter bij auto’s met handmatige transmissie moet je zelf een aantal handelingen uitvoeren, de versnellingspook in “neutraal” zetten en het koppelingspedaal intrappen. Bij auto’s met automatische transmissie schakel je “hold” in, en trap je het rempedaal iets verder in op het moment dat de auto stilstaat. De motor schakelt dan uit, en op het moment dat je licht op het gaspedaal drukt, schakelt de motor weer in.

7. Cruise Control

Rijden op de snelweg met ingeschakelde adaptieve cruise control zorgt voor een gelijkmatige snelheid. Kom je in de file terecht dan zul je merken dat rijden met een “file assistent” ook zorgt voor een verlaging van je brandstofverbruik. 

8. Gewicht en luchtweerstand

50 kilo extra gewicht in je auto zorgt zomaar voor 2% extra verbruik. Sommige auto’s zijn rijdende opslagplaatsen. Bedenk dat het meenemen van deze extra kilo’s voor extra verbruik zorgt. Dat is bijvoorbeeld de reden dat veel moderne auto’s geen reservewiel meer hebben. 

En wederom een open deur, maar rijden met dakdragers op je auto of met openstaande ramen beïnvloedt de luchtweerstand van je auto en ook daarmee gaat het verbruik omhoog.  

9: Ken de instellingen van je auto. 

Veel auto’s hebben een ECO stand. Met deze stand wordt wellicht de acceleratie iets beperkt en het toerental waarmee een automatische transmissie overschakelt. Dagelijks in de sportstand rijden zorgt in elk geval voor een hoger verbruik dan in de eco-stand rijden. 

10: Specifieke tips voor plug-in hybride en volledig elektrische voertuigen

Als je een Plug in Hybride rijdt is het handig om je rit te plannen. Hiermee bedoelen we: rijd je kilometers waar je op “lage” snelheid rijdt op de elektromotor en rij je snelwegkilometers op de verbrandingsmotor. Weet dat de “charge” modus, dus het laten opladen van de batterij door de verbrandingsmotor, voor veel extra verbruik zorgt. Bij het rijden met een plug in hybride kan het echt geen kwaad om met een specialist te rijden die jou goed uitlegt hoe je ritplanning toepast.

Rijd je volledig elektrisch? Ook dan maak jij als bestuurder het verschil tussen 25 kWh of 16 kWh /100 km. Belangrijk is dat je snapt dat het “vermogen pedaal” in feite een dynamisch pedaal is en geen “aan/uit” pedaal. Velen weten onvoldoende dat je met een “vermogen pedaal” kan acceleren, kan zeilen(coasten) en kan remmen. Met andere woorden, met alleen het “vermogen pedaal” kan je 99% van je rit rijden, feitelijk gebruik je, je rempedaal alleen om bij verkeerslichten tot stilstand te komen. One Pedal Driving heet dit. Ook hiervoor geldt, ga eens met een specialist op pad die je hier in iets meer dan 1 uur volledig wegwijs in kan maken.

Wil je nu in je eigen auto tips krijgen die je direct kunt toepassen?

Boek dan een Het Nieuwe Rijden 3.0 training. Samen met een VVCR-Prodrive Trainer ga je 1 uur en 15 minuten op pad en leer je hoe je Het Nieuwe Rijden slim en effectief toepast zonder dat dit ten koste gaat van rijplezier of reistijd. 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Meer tips en inzichten

Ontvang advies voor veiliger en duurzamer rijden

Wil je weten hoe we bij jouw bedrijf, organisatie of wagenpark kunnen zorgen voor meer verkeersveiligheid en lagere verzekerings-, brandstof-, reparatie- en onderhoudskosten? Laat dan hieronder je gegevens achter en bepaal zelf wanneer een geschikt moment is voor een telefonisch adviesgesprek met een van onze consultants.

Blijf op de hoogte

Mis niks: blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen omtrent duurzaamheid, verkeersveiligheid, mobiliteit en wagenparkbeheer!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

VVCR Prodrive logo

Nieuwe naam!

VVCR heet vanaf nu VVCR-Prodrive.

Neem snel een kijkje op onze nieuwe website!