Nationale-Nederlanden brengt haar label Hello Mobility onder in een strategisch partnerschap met VVCR-Prodrive. Gerard van Rooijen, directeur Zakelijk Schade bij Nationale-Nederlanden, en Mark Maaskant, eigenaar van VVCR-Prodrive: ‘Met dit partnerschap kunnen we ondernemers in de transport- en logistieksector nog beter begeleiden bij hun wagenparkbeheer, en de verkeersveiligheid in Nederland vergroten.’
VVCR-Prodrive begon in 1993 als bedrijf dat anti-slipcursussen gaf. ‘Als je destijds veiliger wilde rijden, ging je een anti-slipcursus doen’, vertelt Mark Maaskant. ‘Ik ben er trots op dat we in de loop der jaren zijn getransformeerd naar een innovatief bedrijf voor integrale verkeersveiligheidsoplossingen. We bieden een datagedreven aanpak voor bedrijven die hun wagenparkkosten willen verlagen en willen bijdragen aan een verkeersveiliger en duurzamer Nederland.’
Hello Mobility
Hello Mobility werd in 2019 gelanceerd door Sparklab, het innovatielab van Nationale-Nederlanden. ‘Hello Mobility combineert voertuigdata via een online dashboard met persoonlijke coaching’, legt Gerard van Rooijen uit. ‘Zo hebben ondernemers inzicht waar zij kosten kunnen besparen en duurzaam kunnen ondernemen met hun wagenpark. De afgelopen jaren groeide Hello Mobility uit tot een succesvol, zelfstandig merk.’
“Realtime voertuig- en wagenparkdata plus het op de juiste manier visualiseren daarvan waren de ontbrekende puzzelstukjes in onze verkeersveiligheidoplossingen.”
Mark Maaskant, Eigenaar VVCR-Prodrive
Voor ondernemer én samenleving
Het strategisch partnerschap past volgens Van Rooijen goed bij de strategie van Nationale-Nederlanden om klanten, naast verzekeringsproducten, ook andere oplossingen aan te bieden. ‘Door naast de ondernemer ook de chauffeurs te coachen krijgen zij meer inzicht in hun rijgedrag. Dit leidt tot meer verkeersveiligheid, minder schade, lager brandstofverbruik en geringere onderhoudskosten. Dat is niet alleen in het financiële belang van de ondernemer. Zo leveren we ook een positieve bijdrage aan de verduurzamingsopgave van onze samenleving.’
Verdere groei en innovatie
Met het partnerschap kunnen vervolgstappen worden gezet in de ontwikkeling van integrale verkeersveiligheidsoplossingen. Van Rooijen: ‘Hello Mobility functioneert goed en slaat aan in de mobiliteitsmarkt. Maar we willen meer klanten bedienen. Om deze markt beter van dienst te zijn zetten we in op verdere groei en innovatie. Dat vraagt om een partij zoals VVCR-Prodrive. Dat bedrijf is in staat Hello Mobility in een ondernemende omgeving door te ontwikkelen.
“Met het partnerschap kunnen vervolgstappen worden gezet in de ontwikkeling van integrale integrale verkeersveiligheidsoplossingen.”
Synergie
Nationale-Nederlanden en VVCR-Prodrive vullen elkaar goed aan. Maaskant: ‘Realtime voertuig- en wagenparkdata plus het op de juiste manier visualiseren daarvan waren de ontbrekende puzzelstukjes in onze oplossingen voor verkeersveiligheid. Nu we dankzij Hello Mobility daarover beschikken maken we rijgedrag inzichtelijk. Tevens weten we welke besparingen een verbetering van het rijgedrag oplevert en kunnen we chauffeurs via fysieke en digitale trainingen coachen naar een optimale rijstijl. Zo kunnen we gezamenlijk écht meer betekenen voor ondernemers.’
Microlearning en conversational learning
Daarnaast investeert VVCR-Prodrive in online trainingen, zoals microlearning. Maaskant: ‘Dat zijn trainingen van een paar minuten, uitgebreid met conversational learning, waarbij menselijke gesprekken worden gesimuleerd. Je kunt een chauffeur bijvoorbeeld vragen en op die manier uitdagen om na te denken of hij zich ervan bewust is dat hij 28 meter per seconde aflegt wanneer hij 100 kilometer per uur rijdt.’ Microlearnings zijn positief van insteek en richten zich op gewenst gedrag en gewenste mindset, aldus Maaskant. ‘Omgaan met stresssituaties vind ik een goed voorbeeld. Als je als bezorger je voertuig stilzet in een smalle straat en daardoor het overige verkeer blokkeert, staat er al snel iemand te claxonneren. Dat levert stress op. Je bent dan minder alert, waardoor de kans op schade groter is op het moment dat je wegrijdt. Wij willen chauffeurs daarvan bewust maken en hen leren hoe je je mindset positief houdt.’
“Elektrische voertuigen zitten boordevol technologie, waarmee niet iedereen bekend is. Door het verkeerde gebruik daarvan wordt er nogal eens schade gereden.”
Last mile logistiek en micromobiliteit
VVCR-Prodrive speelt met haar dienstverlening ook een belangrijke rol in de veranderende last mile logistiek en het toenemende gebruik van lichte elektrische voertuigen (LEV’s), de zogenoemde micromobiliteit. ‘Elektrisch rijden is niet moeilijk, maar wel anders’, zegt Maaskant. ‘Sommige mensen moet je daar even mee op weg helpen. Elektrische voertuigen zitten bovendien boordevol met technologie, waarmee niet iedereen bekend is. Door het verkeerde gebruik daarvan wordt er nogal eens schade gereden. Maar schade kan óók ontstaan doordat bestuurders soms moeite hebben met het interpreteren van de verkeersregels bij LEV’s. Denk aan de BSO-bus. Bovendien kunnen deze regels nog eens per gemeente verschillen. De reparatiekosten van elektrische voertuigen zijn over het algemeen hoger, en de voertuigen zijn doorgaans langer uit de running.’
Geestelijk vader
Overigens blijft Hello Mobility een zelfstandig label, met een eigen website en eigen specialisten. Eén van die specialisten is Tom Rodenburg, de geestelijke vader van Hello Mobility. ‘Tom is heel enthousiast om Hello Mobility samen met ons naar een hoger niveau te brengen, en blijft nauw betrokken bij het nieuwe partnerschap’, aldus Maaskant. ‘Daar ben ik heel blij mee. Hij inspireert mij en ik leer veel van hem. Tom weet precies hoe transportondernemingen en logistieke dienstverleners werken, hoe je data zo goed mogelijk uit voertuigen kunt genereren, en hoe je die vervolgens kunt inzetten bij het coachen van ondernemers en hun chauffeurs.’
“Nul arbeidsgerelateerde verkeersongevallen is de ambitie van het strategisch partnerschap van Nationale-Nederlanden en VVCR-Prodrive.”
Verkeersveiligheid: topprioriteit
Nul arbeidsgerelateerde verkeersongevallen is de ambitie van het strategisch partnerschap van Nationale-Nederlanden en VVCR-Prodrive. Maaskant: ‘Dat klinkt ambitieus. Maar als we eens kijken naar het aantal acceptabele verkeersongevallen binnen een bedrijf, onder collega’s, in gezinnen? Precies dáárom streven we naar nul arbeidsgerelateerde verkeersongevallen. We gaan door totdat we dit hebben bereikt. Samen willen we uitdragen dat verkeersveiligheid voor ondernemers topprioriteit is. Daarbij gaat het niet alleen om de veiligheid van de chauffeur, maar ook om die van kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals fietsers en voetgangers.’
Samenwerken aan een veiliger Nederland
Volgens Van Rooijen sluit het partnerschap ook aan bij de strategie van Nationale-Nederlanden. ‘Wij zijn een bedrijf voor ál onze stakeholders: klanten, medewerkers én de samenleving. Deze propositie ligt dicht bij onze primaire bedrijfsactiviteit en draagt bij aan een veiliger Nederland.’
“Voor adviseurs is onze gezamenlijke propositie een prachtige aanvulling op de verzekeringsproducten van Nationale-Nederlanden.”
Ook voor het intermediair is het strategische partnerschap relevant. ‘De synergie van onze samenwerking zit ’m ook in ons uitgebreide distributiekanaal’, aldus Van Rooijen. ‘Voor adviseurs is onze gezamenlijke propositie een prachtige aanvulling op de verzekeringsproducten van Nationale-Nederlanden. Daarmee kunnen zij hun klanten helpen om hun verkeersveiligheidsrisico’s inzichtelijker te maken, om daar zo optimaal mogelijk mee om te gaan, en om invulling te geven aan goed werkgeverschap.’
Neem contact op met Mark Maaskant voor meer informatie over het strategisch partnerschap tussen Nationale Nederlanden en VVCR-Prodrive.