In haar concept ‘Roadsafety as a Service’ – RaaS – helpt VVCR-Prodrive klanten om vier belangrijke en meetbare doelen te behalen: minder wagenparkkosten, meer duurzaamheid, meer verkeersveiligheid en nul werkgerelateerde, door mensen veroorzaakte verkeersongevallen. Een van de eerste klanten die dat concept omarmde was de RDW, vertelt eigenaar Mark Maaskant: “Daar zijn we enorm trots op, juist omdat de RDW waakt over de veiligheid van het Nederlandse wagenpark. Dat uitgerekend zij zien dat wij met RaaS een impact hebben op het gebied van verkeersveiligheid en duurzaamheid, is zeker een eer!”
Sneeuw en spekglad
Mark Maaskant: “De meeste ongelukken gebeuren in situaties waarin mensen geen direct gevaar zien. Dat is bij mooi weer, in de bebouwde kom, bij het parkeren of in alledaagse voorrangssituaties. In februari, toen het sneeuwde en spekglad was, zagen we bij onze klanten juist een afname van schade. Iedereen hield blijkbaar rekening met gevaar. Bestuurders helpen om bewust om te gaan met veilig autorijden, en daarbij de middelen te benutten die ze ter beschikking hebben, is onze missie. Door mens en technologie te combineren werken we samen met onze opdracht gevers toe naar nul werkgerelateerde verkeersongevallen, en uiteindelijk lagere verzekeringspremies.”
Duurzamer en veiliger
Elke RDW’er die een nieuwe leaseauto ontvangt, krijgt daarbij een gebruikers training waarin een expert van VVCR Prodrive vertelt hoe de ADAS systemen en connectiviteit van die auto optimaal kunnen worden gebruikt. “Wij helpen gebruikers om de systemen op de juiste wijze onder de juiste omstandigheden te gebruiken, zodat ze kunnen doen waar voor ze bedoeld zijn: duurzamer en veiliger rijden. Na die gebruikerstraining blijven we regelmatig digitale trainingen en ’roadsafety marketing’ aanbieden. Zo blijft verkeersveiligheid top of mind, en blijven bestuurders nadenken over hoe ze duurzamer en veiliger kunnen rijden.”
Vloeiender rijden
Voor VVCR-Prodrive zijn data leidend, en de inzichten die data verschaffen worden continu gedeeld met de RDW. “Als een bestuurder bijvoorbeeld meer schade rijdt dan het gemiddelde, kunnen we hem extra training en begeleiding aanbieden. Maar ook het effect van onze trainingen wordt zichtbaar: door vloeiender te leren rijden, slijten voertuigen minder en daalt het energieverbruik. Dat heeft niet alleen een gunstige invloed op de kosten van het wagenpark, maar ook op de duurzaamheid van de hele leasevloot. En wie veiliger rijdt, heeft minder schade en
dus minder kosten. Dat wordt allemaal zichtbaar in de managementrapportage van de leasemaatschappij.”
Samen werken aan meer verkeersveiligheid en minder kosten?
Veel veranderingen
VVCR-Prodrive en de RDW hebben duidelijk een gedeelde interesse. “Er verandert veel op de weg,” zegt Mark. “Het aantal elektrische fietsen, bakfietsen en LEV’s neemt snel toe en dat brengt uitdagingen. Niet alleen in bediening en gebruik, maar ook in infrastructuur. Daarover raken we regelmatig in gesprek met mensen van de RDW. Die delen onze interesse, denken mee en nemen die gedachtes op hun beurt weer mee in hun werkveld. We vullen elkaar prima aan. Als je bedenkt dat het aantal verkeersdoden niet spectaculair afneemt terwijl de botsveiligheid van auto’s de afgelopen tien jaar enorm is verbeterd, dan weet je dat er nog steeds een wereld te winnen is. Daarover zijn we het roerend eens.”
‘Wie veiliger rijdt, heeft minder schade en dus minder kosten’
Mark Maaskant, VVCR-Prodrive