“Als directeur van een kinderopvangorganisatie wil ik ook zelf zo’n bus kunnen besturen.”

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Ieders geduld is flink op de proef gesteld, maar daar stonden ze dan op ons plein: zes gloednieuwe BSO bussen! Gelijk een ritje maken zat er helaas niet in. Eerst een certificaat behalen. Dus de bussen maar meteen de schuur in. Als directeur van een kleine kinderopvangorganisatie (en als groot kind) wil ik natuurlijk ook zelf zo’n bus kunnen besturen. Weten hoe hij rijdt, door de bocht gaat, op de weg ligt en remt.

In mijn kerstvakantie ging ik (Mark Siep, directeur van Plukkebol kinderopvang) met een grote kop koffie achter mijn laptop zitten, klaar voor het online deel van de training. Aan de hand van filmpjes met instructies kreeg ik vervolgens vragen en verkeerssituaties voorgelegd. Bijvoorbeeld over hoe je je veilig opstelt voor een verkeerslicht. Het was soms best pittig en op een gegeven moment was ik zelfs wat zenuwachtig moet ik eerlijk bekennen. De training was opbouwend en gaf veel praktische informatie en een klein aantal fouten was toegestaan. Dit stelde mij gerust. Een half uur later was ik klaar en begreep ik dat ik geslaagd was voor het theoriedeel.

Aan de hand van filmpjes met instructies kreeg ik vervolgens vragen en verkeerssituaties voorgelegd

Op 4 januari mocht ik het nieuwe jaar starten met een praktijkles die 2 uur in beslag zou nemen. Eerst een korte en bondige uitleg over het voertuig en wat er nieuw aan is. Gelijk ook oefenen hoe het werkt met de noodstop schakelaar en wat er gebeurt als je van het sta-plateau afstapt. Dan een stukje rijden op ons eigen terrein en later de weg op.

Blijf op de hoogte van verkeersveiligheid.

Met een instructeur voor het eerst de weg op

Via een koptelefoon met microfoon houdt de instructeur contact en geeft instructies en feedback. Ik reed weg op een bso bus en hij op een fiets achter mij aan. Het viel gelijk op dat het remsysteem veel krachtiger is. Je staat met een noodstop bijna direct stil. De achteruitkijkspiegels zijn ook echt een verbetering. Sommige dingen zijn wat complexer geworden. Als je de noodstopknop indrukt, moet je in een vaste volgorde handelingen uitvoeren om het voertuig te kunnen resetten, zodat je weer verder kunt rijden. Dat kostte mij even wat moeite om onder de knie te krijgen.

Al snel arriveerde ik op één van onze schoollocaties om te oefenen met parkeren bij een school. Op de weg rustig afremmen voor een zebrapad om mensen over te laten steken. Terwijl ik rondreed, was ik ook benieuwd of en hoe mensen zouden reageren op dit voertuig in het verkeer. Maar er gebeurde niets ongewoons en nare reacties, waar ik een beetje bang voor was, bleven uit.

Ik hoorde meteen of ik geslaagd was

De instructeur en ik deden nog wat scholen aan en na terugkomst bij Plukkebol hoorde ik dat ik het goed had gedaan en geslaagd was. Het was een goede ervaring zelf te rijden. Als Plukkebol kunnen we de huidige noodopvangperiode goed gebruiken om het vervoer per BSO bus rustig op te starten. Zodra we weer volledig open mogen, zullen we alle ritten van school naar BSO hervatten met de BSO bus.

> Lees meer over onze rijtraining voor micromobiliteit

Bronvermelding

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Meer tips en inzichten

Ontvang advies voor veiliger en duurzamer rijden

Wil je weten hoe we bij jouw bedrijf, organisatie of wagenpark kunnen zorgen voor meer verkeersveiligheid en lagere verzekerings-, brandstof-, reparatie- en onderhoudskosten? Laat dan hieronder je gegevens achter en bepaal zelf wanneer een geschikt moment is voor een telefonisch adviesgesprek met een van onze consultants.

Blijf op de hoogte

Mis niks: blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen omtrent duurzaamheid, verkeersveiligheid, mobiliteit en wagenparkbeheer!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.