In de herfst is er in Nederland relatief veel regenval, uit wetenschappelijk onderzoek van het SWOV blijkt dat als het regent en de wegen nat zijn, er 2 keer zo veel ongevallen plaatsvinden als tijdens droog weer.
Aanpassen gedrag
Automobilisten hebben tijd nodig om hun gedrag aan te passen aan veranderende weersomstandigheden. De eerste keer dat het sneeuwt vinden er veel aanrijdingen plaats en hoe langer de sneeuw blijft liggen hoe bewuster van het gevaar men is. Veel mensen laten zich verrassen door regen en passen hun rijstijl te laat aan. Zij rijden te hard voor de omstandigheden, houden te weinig afstand en laten zich verrassen door wegdek verandering. Hoe kom je schadevrij de herfst door? We zetten het voor je op een rij:
Aquaplaning
Aquaplaning treedt op wanneer er teveel water op het wegdek ligt en de band de waterhoeveelheid niet meer kan afvoeren. Dit kan komen door rijsporen, doordat de banden te weinig profiel hebben of simpelweg omdat er te hard gereden wordt. Trekt de auto plotseling naar de berm? Laat het gas los en stuur vooral niet, de auto krijgt snel weer zijn grip terug. Bij te veel sturen bestaat het risico gekatapulteerd te worden naar de andere weghelft als de auto plotseling weer grip krijgt.
Snelheid aanpassen en afstand houden
Bij 100 kilometer per uur, rijdt u 28 meter per seconde. Op een nat wegdek is de remweg veel langer en moet er dus meer afstand worden gehouden.
Wegdekverandering
Vaak verandert het wegdek op bruggen, viaducten en afritten. Bij wegdekverandering kan de overgang van bijvoorbeeld nieuw naar oud asfalt resulteren in een plotselinge slipveroorzaker. Anticipeer tijdig op wegdek verandering, de 3 genoemde situaties zijn immers ruim van te voren zichtbaar.
ZOAB en risicoacceptatie
ZOAB (Zeer Open Asfalt Beton) wegdek heeft als voordeel dat er veel meer zicht is doordat er minder spray achter de voorgangers vandaan komt. Het “nadeel” van ZOAB is de veiligheidsperceptie. Doordat automobilisten niet meer “zien” dat het hard regent gaat men weer minder afstand houden en harder rijden, terwijl het wegdek nat en glad blijft.
Winterbanden
Laat vast uw winterbanden monteren. Over de voordelen van winterbanden bij deze weersomstandigheden hoeven we u waarschijnlijk niets meer te vertellen. Wat wel belangrijk is, is dat u het extra percentage grip van uw winterbanden gebruikt om uw veiligheidsmarge te vergroten en niet om harder te rijden bij slechte weersomstandigheden.
Lichtautomaat
Veel auto’s hebben automatische dag-rijverlichting. Pas op! Als het mistig wordt, branden de LED-strips aan de voorzijde wel, maar branden uw achterlichten vaak niet. Dit kan gevaarlijke situaties opleveren. Daarom: bij mist, rij gewoon met dimlicht aan.
Harde wind
Anticiperen is ook het onverwachte verwachten. Als u bij harde wind een vrachtauto inhaalt wees dan voorbereid op een rukwind als u de vrachtauto voorbij bent. Het waait ook vaak harder op bruggen en viaducten. Binnen de bebouwde kom? Haal dan fietsers met een ruime boog en aangepaste snelheid in.
Natte schoenzolen
Nog één ding: maak de schoenzolen droog aan uw vloermatten, dit voorkomt dat u met natte zolen van uw rempedaal afglijdt. Wil je meer van dit soort tips?
We hebben een hoop kennis al verzameld in onze blog sectie, of doe de Roadsafety Scan om te kijken hoe je er voor staat!