Stel je voor: je rijdt op de weg en wilt je nieuwe bestemming invoeren of met het koude weer de verwarming hoger zetten. Op welke manier houd je dan het beste rekening met de verkeersveiligheid? Zweeds onderzoek concludeert “knoppen zijn veiliger dan digitale dashboards met schermbediening”. Maar is dat altijd zo? Wij denken hier anders over. Lees in deze blog hoe onze experts ernaar kijken.
Onderzoek verkeersveiligheid
In het Zweedse onderzoek namen mensen plaats in voor hun onbekende auto’s en kregen zij drie opdrachten. Schakel de stoelverwarming links voor in, schakel de achterruitverwarming in en zet de temperatuur hoger. In dit onderzoek voltooiden de deelnemers de handelingen in een relatief oude auto met “knoppen” het snelst. De kandidaten waren bij de auto’s met schermbediening lang aan het zoeken en keken daardoor minder op de weg.
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Volgens onze professionals zijn schermen wél beter voor de verkeersveiligheid, met de nuance dat jij als bestuurder wel moet weten hoe je deze systemen slim bedient. Waarom vinden de experts van VVCR-Prodrive dat schermen wél beter voor de verkeersveiligheid zijn?
Aan het woord Mark Maaskant die zich binnen VVCR-Prodrive bezighoudt met rijhulpsystemen en connectiviteitsopties: “Als je in een volledig onbekend voertuig stapt en gaat direct rijden, kan het inderdaad knap lastig zijn om via de menustructuur op de schermen op zoek te gaan naar een bepaalde functie. Als je van een Nokia 3210 naar een iPhone gaat, moet je ook wennen.”
Spreek het in voor meer verkeersveiligheid
Mark geeft het volgende advies: “Wist je echter dat in de meest moderne auto’s veel functies met stembediening geactiveerd kunnen worden? De drie handelingen die de deelnemers moesten uitvoeren, zijn eenvoudig via spraakbediening te doen. Druk op de spraakknop op het stuur en roep: “zet de temperatuur hoger”, “schakel de stoelverwarming in” of “schakel de achteruit verwarming in”. Makkelijk en beter voor de verkeersveiligheid.”
Personaliseer je dashboard
“Daarnaast kan je veel functies net als op je smartphone in een “snelmenu” plaatsen, zodat de meest gebruikte functies eenvoudig te vinden zijn. Schermen hebben tevens als voordeel dat de fabrikant doorlopend extra verkeersveiligheid en comfortverhogende functies kan toevoegen via software updates. Dat gaat niet met draai of druk knoppen op je dashboard. Een auto met “schermbediening” heeft dus de potentie om met de tijd beter te worden; deze mogelijkheid heeft een auto met knoppen niet. Daarbij werken veel schermen goed samen met Apple CarPlay of Android Auto waardoor je beschikt over realtime navigatie en betere verkeersveiligheidsmeldingen. Deze kan je wederom ook met je stem bedienen.
Als je als bedrijf met MS Teams gaat werken krijgt iedereen een training om optimaal van de software gebruik te maken. Als je na 5 jaar een nieuwe auto krijgt, zijn er relatief weinig bedrijven die zorgen dat hun medewerkers een gebruikerstraining krijgen waarin hen wordt geleerd om optimaal gebruik te maken van de verkeersveiligheids,- en connectiviteitsopties.
Wij geloven sterk dat moderne voertuigtechnologie de verkeersveiligheid kan verhogen. Technologische vooruitgang heeft altijd met aanpassing en gewenning te maken. Daarom is het zo belangrijk dat je mensen wegwijs maakt als ze een nieuw voertuig gaan rijden.”
Zorg voor optimale verkeersveiligheid
VVCR-Prodrive leert chauffeurs hoe ze verkeersveiligheids- én connectiviteitsopties kunnen gebruiken om veiliger, zuiniger én met minder vermoeidheid onderweg te zijn. Een gebruikerstraining voor leaserijders die een nieuwe leaseauto zijn gaan rijden, maakt daarnaast standaard onderdeel uit van Roadsafety as a Service, de verkeersveilgheidsoplossing voor zakelijke rijders van VVCR-Prodrive. Wil je meer weten over de voordelen van RaaS en hoe andere bedrijven deze oplossing gebruiken? Maak dan online vrijblijvend een kennismakingsgesprek. Onze experts vertellen je graag alles over verkeersveiligheid.