Steeds meer elektrische voertuigen op de weg! Dat is wat ons betreft goed en draagt bij aan de klimaatdoelstellingen waar we als Nederland hard voor werken. Maar u weet vast ook dat accupakketten elektrische voertuigen flink veel zwaarder maken. Dat geldt in het speciaal voor bestelwagens, deze komen al snel boven de grens van 3.500 kg. Om daar in te rijden heeft men op dit moment een C rijbewijs nodig, maar daar komt snel verandering in.
De Nederlandse overheid komt met een vrijstellingsregeling voor het C rijbewijs zodat men in bestelwagens tot 4.250 kg mag rijden. De vrijstelling gaat, als alles volgens plan gaat, half mei van dit jaar van start. De vrijstelling wordt gegeven na een 5 uur durende aanvullende training die is te volgen bij VVCR-Prodrive.
Wat de vrijstelling rijbewijs C inhoudt:
De nieuwe regeling maakt het mogelijk om met een B-rijbewijs een elektrische bestelauto tot een maximum gewicht van 4.250 kg te besturen. Op dit moment mogen daar wettelijk gezien enkel vrachtwagenchauffeurs met een C-rijbewijs in rijden die tevens moeten voldoen aan de Code 95.
Na een 5 uur aanvullende training bij een erkende opleider mogen chauffeurs met een B-rijbewijs rijden in een zware elektrische bestelauto. Om aan de regeling deel te nemen zullen bedrijven hun voertuigen moeten laten registreren bij Green Deal ZES.
Er zijn een aantal voorwaarden van toepassing op de vrijstelling C-rijbewijs:
- Het geldt uitsluitend voor volledig elektrische bestelauto’s bestemd voor goederenvervoer, niet voor personenvervoer
- Het gebruik van een aanhangwagen is niet toegestaan
- Er mag enkel in Nederland worden gereden
- Het extra gewicht moet te wijden zijn aan de accupakketten
Deelnemen is nu nog niet mogelijk. Maar wanneer de regeling opengaat kunt u zich registreren via mijn.rvo.nl. Dit kan met een eHerkenning met minimaal niveau 2.
Luchtkwaliteit verbeteren en elektrificatie versnellen
Veel organisaties zijn blij met de komst van de vrijstellingsregeling. De regeling is namelijk nodig om de invoering van volledig elektrische (zero emission) bestelauto’s te stimuleren.
Het is vooral een belangrijke regeling om de luchtkwaliteit in binnenstedelijke gebieden te verbeteren en de fijnstof problematiek aan te pakken. De regeling past in de afspraken die de overheid en organisaties hebben gemaakt in het kader van het klimaatakkoord en het programma Green Deal Zero Emission stadslogistiek (Green Deal Zes).`
Wat kan dit voor u betekenen?
Voor bedrijven met chauffeurs met een B-rijbewijs betekent de vrijstellingsregeling dat ze een ruimere keuze hebben uit elektrische bestelauto’s en niet voor een “kleine” bestelauto hoeven te gaan. Die vaak niet groot genoeg zijn en daarom wordt er nu vaak nog gekozen voor een diesel bestelauto. Met de vrijstellingsregeling is het bijvoorbeeld mogelijk om met een B-rijbewijs te rijden in een elektrische bakwagen.
Bedrijven in Nederland zullen moeten meewerken aan de klimaatdoelstellingen. De vrijstellingsregeling helpt daarbij. De keuze van bedrijven voor het elektrificeren van het wagenpark verbetert niet alleen het klimaat en CO2 uitstoot. Het is op termijn ook kosten efficiënter dan een wagenpark opereren dat rijdt op fossiele brandstoffen.
De einddatum voor de nieuwe vrijstellingsregeling is door de commissie vastgesteld op 31 december 2022. Bedrijven hoeven zich echter geen zorgen te maken om hun investering in elektrische bestelauto’s. In Brussel is er namelijk de afgelopen jaren al gesproken over een aanpassing van de Europese rijbewijsrichtlijn. In deze nieuwe opzet mogen lidstaten zelf bepalen of ze het gewicht voor de categorie willen verhogen naar 4.250 kg. Het is zeer aannemelijk dat de huidige proef een definitief karakter krijgt na het einde van de looptijd.
Eendaagse training is te volgen bij VVCR-Prodrive
Omdat de elektrische bestelauto’s tot wel 4.250 kg kunnen wegen is het belangrijk dat chauffeurs zich bewust zijn van een andere weggedrag. De flink zwaardere voertuigen reageren anders in bochten en bij het remmen.
Voor bedrijven en chauffeurs worden ritplanning en optimalisatie van actieradius interessante thema’s. Want hoe en waar moet men opladen? Hoe kan de actieradius geoptimaliseerd worden?
Een 5 uur durende aanvullende rijopleiding is daarom een belangrijk deel van de vrijstellingsregeling. Bestuurders die de opleiding doorlopen ontvangen een certificaat. De registratie loopt via Green Deal ZES. Op dit moment zijn het CBR en CCV druk bezig om de inhoud van het lesplan te bepalen, zoals het eruit ziet is deze in mei 2019 definitief en kan Prodrive de boekingen verwerken.
Wilt u informatie over de eendaagse training voor de vrijstelling C rijbewijs? Neem gerust contact met ons op.